Wat is Accessibility Coaching en waarom is het belangrijk?
Accessibility is niet alleen een vereiste voor compliance. Het gaat erom inclusief te zijn en rekening te houden met menselijke diversiteit. Het is ook een geweldige bedrijfsdifferentiator. Minstens 73% van de Amerikanen vindt gelijke toegang tot het web belangrijk en dit beïnvloedt hun aankoopbeslissingen. Toch blijft het onbekend terrein voor de meeste ontwikkelteams, waardoor ze moeite hebben met het uitbrengen van producten die vanaf het begin toegankelijk zijn.
Er zijn veel benaderingen, diensten en tools om teams hun producten toegankelijk te maken, maar deze zijn niet altijd efficiënt of effectief. Bijvoorbeeld, remediation alleen is niet duurzaam omdat het kostbaar en tijdrovend is. Producten die claimen je software met één regel code toegankelijk te maken, werken gewoon niet. Hoe kunnen teams hun producten dus zelf, vanaf het begin, op een efficiënte en effectieve manier toegankelijk maken? Een antwoord op die vraag is: accessibility coaching.
Het doel van Accessibility Coaching is de wil, vaardigheden en processen van een ontwikkelteam veranderen, zodat zij proactief toegankelijke producten kunnen opleveren met zeer weinig hulp van een expert. Het gaat in de kern om het opbouwen van zelfstandigheid. Dit betekent dat de coach op teamniveau werkt, met alle rollen in het ontwikkelteam en andere rollen die samenwerken met het team in de software development lifecycle.
Accessibility Coaching is een vrij nieuw concept en evolueert nog steeds. In dit artikel introduceer ik wat de praktijk vandaag de dag is en hoe we denken dat het zal veranderen naarmate de praktijk rijper wordt. Voordat we ingaan op wat dit in de praktijk betekent, kijken we eerst naar hoe coaching verschilt van andere benaderingen.
Wat onderscheidt coaching?
Coaching: Coaches werken met teams en individuen binnen teams om hen te helpen antwoorden op hun eigen vragen te vinden en effectiever samen te werken om een gemeenschappelijk doel voor het team en uiteindelijk voor de organisatie te bereiken.
Consultancy: Consultants werken met organisaties om problemen op te lossen, diensten te verlenen en/of specifieke feedback en aanbevelingen te geven.
Mentoring: Mentors werken met individuen om de vaardigheden van de mentee in de loop der tijd op te bouwen. Discussies worden meestal door de mentee aangestuurd.
Onderwijs: Docenten of instructeurs werken met groepen om formele training te geven (denk aan klassikaal onderwijs).
Als je denkt dat coaching een combinatie van al het bovenstaande is, heb je gelijk. Een goede coach zal elk van deze benaderingen naar behoefte inzetten om het doel van het team – zelfstandigheid worden – te bereiken. Bovendien kan de coach specialisten inzetten voor bepaalde taken, zoals instructorgestuurd trainingen. Zoals ik eerder zei, is het doel van elke coaching-engagement om ontwikkelteams in staat te stellen onafhankelijk toegankelijke producten op te leveren. Door te begrijpen welke benaderingen te gebruiken, wanneer en op welk niveau, kan een goede coach sterker en capabeler ontwikkelteams sneller opbouwen. Dit is een kritische combinatie gezien het tempo waarop teams producten en features moeten opleveren en het feit dat accessibility een vereiste is – juridisch, financieel, sociaal en ethisch.
De fasen van accessibility coaching
Wanneer wordt elk van deze benaderingen ingezet? Het antwoord op die vraag is "het hangt ervan af". Wanneer de meeste teams een coaching-engagement starten, weten zij heel weinig over accessibility. Ze hebben mogelijk niet de technische vaardigheden om hun producten toegankelijk te maken, weten niet hoe ze accessibility effectief in hun ontwikkelingsproces kunnen integreren, of hebben de wil niet om accessibility überhaupt in aanmerking te nemen.
Agile Coaches hebben jarenlang met deze problemen worstelen. Wat kunnen we van hun benadering leren? Zoals Lyssa Adkins in haar boek "Coaching Agile Teams" beschrijft, maken Agile Coaches vaak gebruik van het concept van Shu Ha Ri. Shu Ha Ri is een raamwerk uit de Japanse vechtsporten dat de stadia van leren naar meesterschap beschrijft.
Shu (学ぶ) betekent "leren". Op dit stadium absorberen leerlingen technieken en procedures van hun meester. Ze voelen geen behoefte om ze in twijfel te trekken, omdat ze zich nog in het leerproces bevinden.
Ha (破る) betekent "breken". Op dit stadium beginnen leerlingen de regels te doorbreken en hun kennis en ervaring toe te passen in verschillende contexten. Ze begrijpen de principes erachter en kunnen daarom variaties toepassen.
Ri (離れる) betekent "scheiden". Dit is het meesterschapsniveau. De leerling kan nu veel meer creëren op basis van wat zij hebben geleerd. Zij kunnen hun vaardigheden onafhankelijk toepassen.
Dit raamwerk biedt een geweldige structuur voor het denken over accessibility coaching. Net als bij Agile Coaching kunnen we drie fasen onderscheiden voor accessibility coaching.
Fase 1: Onderricht/Shu
Als teams beginnen, hebben ze veel geleide ondersteuning nodig. De coach werkt als instructeur, waarbij hij/zij praktische informatie overbrengt over hoe accessibility moet worden geïmplementeerd. De coach introduceert processen, tools en best practices. Door herhaling en praktijk internaliseren teamleden de fundamentele concepten en vaardigheden.
Omdat teams op dit stadium nog veel hulp nodig hebben, is de tempo van de coaching waarschijnlijk intens – misschien twee tot drie dagen per week of meer, afhankelijk van de grootte en samenstelling van het team. De coach voert regelmatig code-reviews uit, biedt feedback, leidt trainingen en werkt nauw samen met teamleden om hen op weg te helpen.
Fase 2: Coaching/Ha
Naarmate teamleden hun vaardigheden ontwikkelen, verschuift de coaching naar het "Ha"-stadium. Teamleden beginnen hun kennis toe te passen in echte situaties en nemen vragen mee die voortkomen uit hun werkervaring. De coach werkt meer als een coach – hij stelt vragen, luistert en helpt teams hun eigen oplossingen te vinden. De coaching wordt gerichter en intensiteit kan afnemen tot misschien eenmaal per week.
In deze fase begint het team ook te experimenteren met kleine aanpassingen aan hun processen, om een werkwijze te vinden die beter bij hen past. De coach helpt het team voorzichtig deze aanpassingen in te voeren zonder het risico te lopen hun newly gained accessibility skills te verliezen.
Fase 3: Advies/Ri
Als het team grotendeels zelfstandig is en minder dagelijkse begeleiding zoekt, kan de coach meer een adviseur worden. De coach zal nog steeds het werk van het team controleren en indien nodig tussenbeide komen, maar het team zal waarschijnlijk hun accessibility-benadering willen aanpassen om beter aan te sluiten bij hun manier van werken. Dat is prima, zolang zij effectief toegankelijke producten kunnen opleveren. De coach helpt hen ervoor te zorgen dat hun aanpassingen nog steeds effectief zijn.
Nadat het team heeft aangetoond dat het toegankelijke producten kan opleveren met minimale ondersteuning, wordt het beschouwd als zelfstandig.
Wat gebeurt er nadat een team zelfstandig is geworden?
Teams hebben waarschijnlijk nog steeds minimale ondersteuning van hun coach nodig. Het is nu eenmaal een feit van het leven dat teams veranderen. Mensen gaan weg of komen erbij. Processen veranderen. Leiderschap verandert. Werkpakketten veranderen. Om deze teamlevenscyclus te beheren, moet er een systeem zijn dat hen op de lange termijn ondersteunt.
Op dit moment is het het beste als de coach een ervaren lid van hun organisatie is in plaats van een externe aannemer, zodat zij consistent de ervaring, groei en processen van het team doorgeven. Deze proactieve coachfunctie kan helpen bij vragen die zich voordoen, nieuwe teamleden op snelheid brengen en gerichte coaching bieden wanneer nodig. Bovendien kunnen er momenten zijn waarin verandering zo significant is dat een coaching restart nodig is.
Effectieve coaching vereist een sterk centraal accessibility team
Opdat coaches effectief kunnen zijn, heeft de organisatie een sterk centraal accessibility team en programma nodig. Dit team kan de coach helpen door:
Samen te werken met product managers, sponsors, leiderschap en people managers om bewustzijn te creëren en problemen op te heffen.
Beleidsregels maken en onderhouden om accessibility af te dwingen.
Een pipeline van teams die coaching nodig hebben, maken, onderhouden en prioriteren.
Helpen bij het opheffen van problemen die zich voordoen en die negatief de effectiviteit van een coach beïnvloeden.
Interne coaches inhuren/promoveren voor langdurige ondersteuning nadat teams zelfstandigheid bereiken.
Een monitoring- en auditproces tot stand brengen om regressies in de loop der tijd op te sporen. Dit zal helpen teams identificeren die coaching nodig hebben en bewijs leveren van de waarde die het coaching-programma al heeft opgeleverd.
Wat is nodig om een Accessibility Coach te worden?
Er is geen enkel pad. Een effectieve coach moet echter in staat zijn om:
Vakinhoudige expertise aan het team leveren terwijl zij de fundamentals van accessibility leren.
Effectief samenwerken met andere coaches en teams om problemen op te lossen.
Direct en effectief luisteren en communiceren met ieder lid van de teams die zij coachen.
Compassie, respect, openheid en bescheidenheid tonen.